A tanulás 3 dimenziója

2018.03.12

Az agyi tevékenységek különböző dimenziójának megértéséhez tökéletes segítséget nyújt a Dr. Paul Dennison által meghatározott három dimenziós tanulás rendszer. A modell szerint megkülönböztetjük a bal/jobb, a fel/le és az elülső/hátulsó dimenziókat.

Bármerre mozdulunk is el, az agy irányítja a mozgást, és koordinálja a testet megfelelő irányba. Amennyiben a két agyfélteke összehangoltan működik, a tanulás egy örömteli, kíváncsiságot stimuláló folyamat, nem pedig kellemetlen kötelesség. A két agyfélteke közötti kommunikációs blokkokat a megélt érzelmi stresszek okozzák.

A különböző dimenziókban keletkezett blokkoknak különböző jelei vannak, melyek felismerve célzott gyakorlatokkal stimulálhatóak, korrigálhatóak, jelentős mértékben javítva a tanulási képességeket, minden korosztály számára.

Attól függően, hogy a gyerek milyen tanulási problémákkal küzd, megállapítható, hogy a kommunikációs zavar mely dimenzióban keletkezett.

Bal/jobb blokkok: a leggyakoribb tanulási zavarokat okozó blokk, ami az olvasás, írás és számolás területén mutatkoznak

- a gyermek akadozva olvas, először betűz, mielőtt a szót felismeri

- nem egyenesen, hanem balra vagy jobbra dönti maga előtt a füzetet írás közben

- nehezére esik másolni a tábláról

- nem tud végtelen jelet rajzolni (fekvő nyolcas)

- keveri a "b" és "d" betűket, illetve a "p" és "q" betűket; a kört, hurkot balról jobbra rajzolja

- nem olvasható az írása

- nem tud masnit kötni

- nem tudja megkülönböztetni a balt és a jobbot

- ügyetlenül mozog, és gyakran beüti magát valamibe

Fel/le blokkok: a kéregállomány és a limbikus rendszer, vagyis az értelem és az érzelem összjátéka kerül gátlás alá. Az érintett gyerekek egyoldalúak lesznek, azaz vagy a gondolkodásuk, vagy az érzéseik irányítják őket.

- egyszerűen képtelen figyelni

- elvesztegeti az idejét, általában ő készül el utoljára

- szünet nélkül vitatkozna mindenről

- testileg lomha, szellemileg nehéz felfogású

- lassan érti meg a magyarázatokat, folyamatokat

- nem biztos magában, vagy túl racionális a korához képest

- hasonló korúaktól gyakran félrehúzódik

- ülés közben a lábait a szék lábaiba akasztja

- okoskodó

- mindennapi feladatait nem tudja elvégezni

- vagy túl hadarva, vagy túl komótosan beszél

Elülső/hátulsó blokkok: ha ennek a két dimenziónak az együttes munkája akadályba ütközik, akkor a gyerek túlságosan egy dologra koncentrál és nem látja az összefüggéseket. Arról ismerhető fel, hogy a gyerek

- rugalmatlan, nem tudja kivárni, hogy elkezdődjön egy-egy dolog

- állandóan mozgásban van, hiperaktív

- gyakran viselkedik erőszakosan

- nagyon érzékenyen reagál a körülötte lévő érzelmi, hangulati változásokra

- lusta, nincs kedve semmihez

- képtelen ellazulni

- nem vesz részt az iskolai munkában

- gyakran elábrándozik

- "minden lében kanál"

Ha te is tapasztalsz ilyet a gyermekednél, hozd el a Békás tanfolyamra, ahol olyan gyakorlatokat tanítunk, amik segítenek a három dimenziós blokkok oldásában is.